Cycle Peugeot Museum

Katakura Silk R2 Road-Racer

home








R1 was the model name for track-racer and R2 for road-racer. Those of frames had three kinds of character, Unno D2*D2 tube, Eutectic weld, Double (steel plate) shoulder fork (and round shaped fork).
From 1977, Katakura began to use lugs and Ishiwata 022 tubes for R1 and R2 frame. Foreigner tends to think that typical Silk must be lug-frame. It might not be wrong since Katakura had made original lugs by themselves. However, the lug-less frame which was composed by Eutectic weld and had a Double shoulder fork was the traditional trait of Silk racing bicycle to Japanese Silk fun.
Nowadays, it is too hard to find this traditional Silk Road-racer.





R1 คือจักรยานที่ใช้แข่งขันในลู่ R2 คือจักรยานที่ใช้บนถนน โดยจักรยานทั้ง 2 รุ่นนี้ มีลักษณะร่วม 3 ประการที่สำคัญ คือ ใช้ท่อ Unno D2xD2 ที่เชื่อมด้วยอัลลอยผสม (Eutectic Weld) และตะเกียบ 2 ชั้น ทรงกลม

ในปี 1977 Katakura ได้เลือกใช้ข้อต่อเฟรม (Lugs) และท่อเฟรม (Tubes) ของ Ishiwata รุ่น 022 ในโครงสร้างของเฟรมจักรยาน สำหรับนักปั่นส่วนใหญ่ เมื่อกล่าวถึงเฟรมของ Katakura มักคิดว่า ต้องเป็นเฟรมแบบมี ข้อต่อ (Lug-Frame) แต่ในความเป็นจริง เฟรมแบบไร้ข้อต่อ (Lug-less) และวัสดุ ที่กล่าวมาข้างต้นคือเอกลักษณ์ดั้งเดิมของ Silk ที่เป็นที่ชื่นชอบของนักปั่นชาวญี่ปุ่น ในยุคนั้น ซึ่งหายากมากในปัจจุบัน





1. Unno D2*D2 double butted tubes (so-called Unno D by D)
It was the first Cr-Mo (chromium molybdenum steel) double butted tube which was made by Unno industry in Japan. The tube was very thin and light (it also meant very vulnerable).
Unno D2*D2 had been used by Japanese road-racing team at Tokyo Olympic. And mass-production industry had used it until around 1976 (Silk R2-R was the last model which used Unnno D2*D2 tubes).
By the way, Fujita seat post Hupel-rider and Belt had a special size which was 26.7 mm. It had to be made for only Unno D2*D2 tube.





1. Unno D2xD2 (ท่อ Unno D by D)

คือชื่อของ Cr-Mo (chromium molybdenum Steel) รุ่นแรก ผลิตโดยบริษัท Unno Industry ในประเทศญี่ปุ่น มีคุณสมบัติ เนื้อบาง น้ำหนักเบา จนได้รับเลือกจาก ทีมชาติญี่ปุ่น ใช้ในการแข่งขันกีฬาโอลิมปิคกรุงโตเกียว ตลอดจนใช้ในอุตสาหกรรม จักรยานจนถึงปี 1976 (ใช้ใน Silk R2-R เป็นรุ่นสุดท้าย) Unno D2xD2 ยังมี ลักษณะพิเศษอีกประการคือ ต้องใช้หลักอานขนาด 26.7 มิลลิเมตร ที่ผลิตให้เฉพาะ โดยบริษัท Fujita และ Belt





2. Eutectic weld (U.S. Patent 2279284)

The frame of Silk was welded with "super-strong and low-degree weld alloy" (tensile strength is 85 kg per square millimeter /two times of normal steel pipe) which was U.S patent Eutectic No 16 (silver alloy). The temperature of general weld has been going all the way up to 1,000 degrees and it harms the tubes. But if frame builder uses Eutectic weld rods, the temperature is only around 714 degrees. And the strength of the weld part (alloy) is stronger than the strength of tubes. However, it doesn't run easily like ordinary weld alloy. So it requires some special technique to frame builder.

Moreover frame builder doesn't need to use lugs to reinforce the bonding part of tubes because of the strength of Eutectic weld. It means that frame builder can chose frame angle as they like.

Until Japanese industry began to produce lugs, frame builder had to use European lug which was made for a body of western people. If the builder had tried to use short top tube and down tube to make small frame, seat tube came to be too long to compare with other tubes (Actually there were lots of such frames in Japan back in those days). And if frame builder had shortened the seat tube and the top tube, the angle of down tube would have become different degree (could not use lugs because of different degree).





2. Eutectic Weld (จดสิทธิบัตรหมายเลข 2279284 โดยประเทศสหรัฐฯ)

เฟรมนี้มีความแข็งแรงพิเศษ เชื่อมทุกส่วนเข้าด้วยกันด้วยโลหะผสมพิเศษ ภายใต้อุณหภูมิต่ำ สามารถรับแรงดึงได้ถึง 85 กิโลกรัม ต่อตารางมิลลิเมตร ซ่ึงแข็งแรงเป็น 2 เท่า ท่อเหล็กทั่วไปใช้อุณหภูมิในการเชื่อมโดยเฉลี่ยอยู่ที่ 1000 องศา ซึ่งส่งผมเสียต่อตัวมันเอง แต่ Eutectic Weld ใช้อุณหภูมิเพียง 716 องศา จึงได้การเชื่อมที่แข็งแรงเป็นพิเศษ ด้วยเทคนิคนี้ทำให้นักออกแบบไม่จำเป็นต้องใช้ Lugs เพื่อเสริมความแข็งแรงของเฟรมอีกต่อไป นั่นหมายความว่า นักออกแบบสามารถออกแบบองศาของเฟรมได้ตามต้องการ (ในอดีต อุตสาหกรรมจักรยานในญี่ปุ่นมักใช้ Lugs ของยุโรป ซึ่งถูกออกแบบให้เข้ากับ องศาของสรีระชาวยุโรป จึงเกิดปัญหาเมื่อนำมาใช้กับสรีระชาวญี่ปุ่น)





3. Double steel plate fork shoulder (so-called Double shoulder.) Around 1940s, there was not good fork for sports bicycle in Japan and European fork didn't match with Asian body. So Katakura had tried to make original fork. As a result, they produced the double shoulder. It adjusted to Japanese body and had enough strength for sports bicycle.





3. Double steel plate fork Shoulder (ตะเกียบ 2 ชั้น)

ย้อนกลับไปในปี 1940 ในอุตสาหกรรมจักรยานของญี่ปุ่น ไม่มีตะเกียบจักรยานที่ดีพอ สำหรับการใช้งาน และตะเกียบที่นำเข้าจากยุโรป ก็ไมเหมาะกับสรีระชาวญีปุ่น ทำให้ Katakura Silk ได้พัฒนาตะเกียบของตนเอง ตะเกียบ 2 ชั้น จึงเป็นทางออก ที่ได้ออกแบบ ให้เข้ากับสรีระของชาวญี่ปุ่น และแข็งแรงเพียงพอต่อการแข่งขัน




 
inserted by FC2 system