Cycle Peugeot Museum

Yamaguch Benny 22 inch Promenade model Mackenzie

home











Yamaguch Benny 22 inch Promenade model Mackenzie One day, owner of Patterson's House had sent photos of 22 inch promenade bicycle of Yamaguchi Benny to me and asked about restoration.

The model name was Mackenzie. It had sold for 46,000 yen around the end of 1970s. Back in those days 22 inch model were used shopping or kids bicycle. Those were made in Japan, so quality were not so bad. However, those were not suitable for long distance trip because of frame strength. In my case two shopping bicycle frame had been broken in two pieces on the way to high school.

จักรยาน Yamaguchi Benny รุ่นมินิเวโล (ขนาดล้อ 22 นิ้ว)

วันหนึ่ง เพื่อนของผมได้ส่งรูปของจักรยาน Yamaguchi Benny ขนาดล้อ 22 นิ้ว มาให้ดู เขาอยากให้ผมบูรณะ ให้กลับมาเหมือนเดิม

มันเป็นจักรยาน Benny รุ่น Mackenzie ในราวปี ค.ศ. 1970 ราคาในท้องตลาดอยู่ที่ 46000 เยน ในยุคนั้น จักรยานขนาดล้อ 22 นิ้ว มักใช้จ่ายตลาด หรือเป็นจักรยานสำหรับเด็ก  ถึงแม้ว่าคุณภาพจะไม่แย่นัก แต่ก็ไม่เหมาะกับการขี่ในระยะไกล เพราะเฟรมมักไม่แข็งแรง ตัวผมเองตอนเป็นนักเรียน ก็เคยทำจักรยานแบบนี้ หักเป็น 2 ท่อนมาแล้ว








As for this model, I was surprised when I saw the photos because the bicycle has several professional parts on the frame, such as hammering alminium fenders, centre-pull brake, and cable guide pulley. Moreover frame was reinforced by several plates and a tube to keep strength.
Around 1970s there was no conception of Mini-Velo in Japan at all. However, this model has new design and professional frame, which reminds us the Mini-Velo. I was sure that this model must have been designed by Mr. Dazai of Patterson's House.

แต่สำหรับ Yamaguchi Benny คันนี้ ทำให้ผมต้องประหลาดใจ เพราะมีรายละเอียดที่น่าสนใจหลายประการ เช่น บังโคลนอลูมิเนียมแบบ hammering เบรคดึงกลาง นอกจากนั้น โครงสร้างเฟรม ยังมีการเสริมแผ่นโลหะ เพื่อเสริมความแข็งแรง ถือเป็นจักรยานที่ออกแบบมาอย่างดี

ถึงตอนนี้ ผมค่อนข้างมั่นใจว่า จักรยานคันนี้ อาจจะออกแบบโดย Mr. Dazai  ผู้ก่อตั้ง Patterson's House. นั่นเอง








I tested the bicycle after the restoration. The riding feeling was perfectly professional Sportif. The frame was made very precisely, suitable for fast riding more than Randnneur model.
Due to appropriate BB drop, I didn't need worry about bumping pedal on the ground while I tilt the bicycle on the curve.

Note: Beautiful girl in the photo is not me. Don't send a fan mail to me.

หลังจากบูรณะเสร็จ ผมนำมาทดลองขี่ พบว่ามันใช้งานได้อย่างดี ให้ความรู้สึกเหมือนการขี่จักรยาน ในแบบ Sportif  คือ ขี่สบาย แต่ก็สามารถทำความเร็วได้ดี และด้วยตำแหน่งของแกนกะโหลก ที่ถูกกำหนดความสูงได้อย่างเหมาะสม จึงไม่มีปัญหาบันไดจักรยาน ขุดกับพื้นถนนในบางที ที่พื้นลาดเอียง








Later I received one E-mail from Kyoshin which was an ex-Benny factory.
The manager said ' Because of sword mark, this frame was designed by Mr. Dazai. This bicycle was a prototype of model Mackenzie which was built before mass-production. The frame was not built in Benny factory. Mr. Dazai must have ordered this frame to other factory on an individual basis. Hence quality of the frame must have been good. Prototype before mass-production is only one; so your friend should keep this bicycle preciously.'
What a great report!

หลังจากนั้น ผมได้รับจดหมายตอบกลับจากบริษัท Kyoshin ซึ่งเป็นบริษัทที่ผลิตแบรนด์ Benny ในอดีต โดยผู้จัดการบริษัทกล่าวว่า “แน่นอนจักรยานคันนี้ออกแบบโดย Mr. Dazai เพราะใช้สัญลักษณ์รูปดาบมันถูกสร้างขึ้นเป็นจักรยานรุ่นต้นแบบ แต่ก็ไม่ได้ผลิตขึ้นที่โรงงานนี้ เนื่องจากเป็นจักรยานต้นแบบ จำนวนน้อย จึงต้องผลิตด้วยคุณภาพดีกว่าการผลิตในจำนวนมากๆ ดังนั้น เพื่อนของคุณ ควรเก็บรักษามันไว้อย่างดี”








The sword is a symbol of Mr. Dazai of Patterson's House.

It is hard to implement fast riding without top-tube because top-tube keep frame from twist. Mr. Dazai must have used special shaped down-tube, plates and tube for reinforcement.

“ดาบ” คือสัญลักษณ์ ของ Mr. Dazai แห่ง Patterson's House

เป็นการยาก ที่จะผลิตจักรยานที่ปราศจากท่อนอน (Top Tube) ให้สามารถใช้งานได้อย่างดี  เพราะท่อนอน ทำหน้าที่ป้องกันการเฟรมจักรยานบิดเบี้ยวจนเสียหายได้ Mr. Dazai จึง ใช้ท่อด้านล่าง ที่มีลักษณะพิเศษ และเสริมด้วยแผ่นโลหะ จึงทำให้ได้เฟรมที่แข็งแรง

You can see the sword of Patterson's House from here.








Due to appropriate height of BB drop. You can tilt the bicycle without worrying pedal bumping to the ground.

Beautiful welding which is named Super Welding Method.

ประกอบกับ ความสูงของแกนกระโหลกที่เหมาะสม คุณสามารถเอียงจักรยาน โดยไม่ต้องกังวลว่าบันได จะกระแทกพื้นถนน อีกส่วนคือการเชื่อมท่อเฟรม เข้าด้วยกัน ทำได้อย่างสวยงามแบบ ไร้รอยเชื่อม ด้วยวิธี Super Welding Method.








If frame is not equipped with top-tube, cable line of rear brake is one of the most difficult part for Mini-Velo. Long housing which connect to rear brake from underside is usually used. However, this method is not beautiful. Hence Mr. Dazai must have chosen centre-pull brake and pulley.

Hammering aluminium fender was usually used for this grade because of cost saving. Mr. Dazai must have wanted keeping beautiful and professional shape.

จักรยาน Mini-Velo ที่ไม่มีท่อนอน การติดตั้งเบรคหลังจึงเป็นส่วนที่ยาก ส่วนใหญ่จะใช้วิธี เดินสายเบรคจากด้านล่างของเฟรม ขึ้นด้านบน แต่เขากลับเลือกใช้ลูกรอก และเบรคดึงกลาง จากด้านบนลงล่างแทน

บังโคลนอลูมิเนียมแบบ hammering ก็เป็นอีกอยากที่เขาเลือกใช้ ถึงแม้ว่าจะมีราคาไม่แพง แต่กลับให้ผลลัพท์ที่งดงาม และดูเป็นจักรยานแบบมืออาชีพ



Owner of the bicycle: Ben, Thai translation: Bon




inserted by FC2 system